tiistai 16. elokuuta 2011

Bellona 23

Kesäkuussa 2010 oli paikallisessa liikkeessä myytävänä kölivene, sellainen, joka ei ehkä kaatuisi tuulenpuuskassa... Still 525 on mukava vene, mutta kuitenkin liian urheilullinen niihin olosuhteisiin, joissa minä purjehdin. Myynnissä ollut vene oli Bellona 23, norrtäljeläinen paatti 1980-luvun alkupuolelta. Nimeksi oli joku aikaisemmista omistajista antanut Artista.

Sain selville entisen omistajan ja soittelin hänelle muutamaan kertaan. Vakuutuin veneen kelvollisuudesta ja tein kaupat. Liike otti Stillin vaihdossa, joten vältyin myymisen vaivalta.

Heinäkuun 9. päivä 2010 Artista laskettiin veteen.



Vene pysyi pinnalla, ja perämoottorikin käynnistyi:


Masto pystytettiin, ja muutaman päivän päästä oli jännittävä ensimmäinen purjehdus. Se meni hyvin; jostain syystä se ei kuitenkaan ollut niin mieleenpainuva kokemus kuin aikanaan ensimmäiset purjehdukset sivuköliveneellä ja Stillillä. Sen jälkeen on ollut useita paremmin mieleen jääneitä purjehduksia.

Yllä oleva kuva otettiin muutama päivä vesille laskun jälkeen. Keulassa on kolmosgenoa; tuuli ei ollut voimakas, mutta hupipurjehduksiin riittää joskus pienin keulapurje, kun vauhti ei ole pääasia. Pikkugenoan kanssa vendatkin on helppo tehdä.
Muutama tunti reissun jälkeen tuli kesän kovin ukkonen. Alla oleva kuva jo enteili sitä:

sunnuntai 7. elokuuta 2011

Still 525

Kun sivukölipurjevene alkoi tuntua liian pieneltä meriolosuhteisiin, rupesin haluamaan isompaa. Vuonna 2007 kölivenekin oli jo harkinnassa, mutta lopulta päädyin Still 525 -kevytveneeseen. Kävin katsomassa sitä useaan kertaan Oulussa, ja lopulta syyskuun lopussa toin sen henkilöautovetoisella trailerilla Raaheen. Tässä kuvassa vene on vielä Oulun satamassa...

... ja tässä kotisatamassa:

Kuten kuvista näkyy, vaihdoin sähköperämoottorin pieneen bensavehkeeseen. Polttomoottorissa kun kuitenkin on tehoa eri tavalla kuin sähkömoottorissa. Isopurjeen suojan ompelin entisestä telttakatoksesta.


Still oli hyvä vene opetella perusasiat: purjeiden nostot ja laskut, säädöt, moottorin käynnistys purjehtiessa...
Purjehdin Stillillä kaksi ja puoli kesää, eli vuosina 2008-2010. Alkukesästä 2010 kölivenekuume oli jo tarttunut.

Soutuveneestä purjevene

Taisi olla vuosi 2003 tai alkuvuosi 2004, kun luin jostakin jutun rakennelmasta, jolla soutuveneestä voitaisiin tehdä purjevene. Kyseessä on Veikkoset-sivukölisarja. Vakuutuin systeemin toimivuudesta siinä määrin, että päätin hankkia sellaisen ja asentaa sen Lami II -soutuveneeseen, joka kesänviettopaikassa oli käytössä. Kesäkuussa 2004 hain sivukölisarjan Oulusta ja vein sen kesänviettopaikalle. Onnistuin asentamaankin sen ja kas: soutuveneestä oli oikeasti tullut purjevene. Ensimmäisen purjehdusmatkani tunnelman muistan varmaan aina: se tunne, kun tuuli alkaa vetää purjetta...


Olen käyttänyt sivukölisarjaa myös kahdessa muussa soutuveneessä:
Terhi 390 -veneessä...
sekä alumiiniveneessä:
Ensimmäiset "kipparikokemukset" purjeveneestä merellä sain Terhi + sivuköli -yhdistelmällä, vuonna 2007. Siihen asti olin purjehtinut vain pienellä järvellä.

Tarinoita purjehduksen opettelusta

Tässä blogissa kerron purjehdusharrastuksestani. Se alkoi oikeasti v. 2004, joskin olin jo 1980-luvun puolivälissä muutamia kertoja Saaristomerellä gastina Guy 22 -purjeveneessä.

En osaa sanoa, miksi kiinnnostuin purjehduksesta. Vietin noihin aikoihin - 2000-luvun taitteen molemmin puolin - useasti kesälomiani pienen järven rannalla. Siellä käytössä oli soutuvene. Lisäksi asun rannikkokaupungissa, jossa saattoi nähdä purjeveneitä. Kotikaupungissani minulla ei noihin aikoihin minkäänlaista venettä ollut. Muistelen, että joskus asia käväisi mielessäni.